Leeswijzer

Wat is Nimbin? Het is een vraag die ik mijzelf de afgelopen twintig weken regelmatig heb gesteld. Het is niet zomaar een vraag en er is niet zomaar een antwoord. Het zal voor iedereen anders zijn, maar ik ga toch een poging wagen om een antwoord te geven. Mijn antwoord.

Alternatief leertraject
Nimbin is een alternatief traject binnen de opleiding journalistiek. Studenten uit verschillende leerjaren komen samen en op die manier wordt de uitwisseling van ervaringen en inzichten gestimuleerd. Tijdens het programma worden thema’s zoals filosofie, politiek, kunst en antropologie behandeld. Het verschil met de reguliere opleiding is dat deze thema’s in de praktijk bekeken en besproken worden. Van de studenten wordt verwacht dat zij zich van te voren goed inlezen, om zo ter plaatse gerichte vragen te stellen. Zij gaan niet alleen de discussie met elkaar aan maar ook met experts, ervaringsdeskundigen en mensen uit het vak. Dit jaar zijn er ontmoetingen geweest met onder andere Bas Heine, Jan van Tienen en Bart van Dijk.

Mijn Nimbin
De voorgaande omschrijving is plastisch en onpersoonlijk. Nimbin is zo veel meer dan dat. Voor mij was het een plek waar we elkaar stimuleerden om te verdiepen. Een plek waar gediscussieerd kan worden en waar we naar elkaar luisteren. We wisten elkaar uit te dagen om net een stapje verder te gaan en daar waar nodig hielpen we elkaar een handje mee. Zeker in de laatste weken ontstond er, voor mij, een gezonde concurrentie waarbij ik erg gestimuleerd werd om nog meer aandacht in mijn producties te stoppen. Ik ben dankbaar voor deze stimulans omdat ik het traject nu kan afsluiten in de wetenschap dat ik er alles heb uitgehaald wat voor mij op dit moment haalbaar is.

Verdieping
Zoals ik eerder al vermeldde zijn we binnen Nimbin bezig geweest met verdiepen. Dit hebben we gedeeltelijk te danken aan de verplichte literatuur, maar na verloop van tijd zijn we steeds meer artikelen en informatie met elkaar gaan uitwisselen. Hierdoor is het voor mij heel erg vanzelfsprekend geworden om me in te lezen voor ik iets over een onderwerp schrijf. Een ander voordeel is dat ik sneller vragen zet bij bepaalde beweringen. Het kan immers zijn dat ik in een ander artikel het tegenovergestelde heb gelezen, of dat ik een bronvermelding mis. Dit heb ik ook meegenomen in mijn eigen werk, om zo mijn artikelen meer kracht bij te zetten.

Vragen
Het stellen van vragen is een belangrijk, dan wel niet het belangrijkste, onderdeel van Nimbin. Niet alleen aan anderen, maar voornamelijk aan jezelf. Met behulp van verschillende discussies heeft de groep zich bezig gehouden met grote vraagstukken. Zo hebben we bijvoorbeeld gesproken over waar de toekomst van de journalistiek naar toe gaat, wat journalistiek überhaupt is en of journalisten wel of niet moeten streven naar objectiviteit. Wat mij echter het meest aan het denken heeft gezet is de tweestrijd die Jan van Tienen met ons besprak. Een aantal van zijn familieleden wilden niet dat hij een boek over de familiegeschiedenis schreef, maar hij bracht het toch uit. Het innerlijke conflict wat hij heeft gevoerd fascineert me.

Leerdoelen
In het begin van het traject heeft iedereen zijn eigen leerdoelen geformuleerd. Ik heb aan drie verschillende punten gewerkt.

Comfortzone: Mijn belangrijkste leerdoel was om uit mijn comfortzone te komen. Vooral in het begin merkte ik dat ik nog heel erg terughoudend was en daardoor niet over het meeste uit haalde. Ik ben de spreekwoordelijke drempel over gegaan door een dag na de aanslagen in Brussel naar België te gaan. Ik heb in Brussel mensen geïnterviewd bij station Maalbeek, ik heb portretten gemaakt en de herdenkingsdienst bijgewoond.

Taal: Tijdens Nimbin heb ik mij ook gericht op mijn spelling. Helaas is dit nog geen 100 procent, maar ik heb zelf al een duidelijke verbetering gemerkt. Door het vele produceren en controleren van mijn eigen werk maak ik steeds minder fouten. Ik heb met mijn SLB’er afgesproken dat we volgend jaar met dit leerdoel doorgaan.

Diepgang: Mijn laatste leerdoel voor Nimbin was dat ik op het einde van het traject een stuk met diepgang wilde neerzetten. In de afgelopen 5 weken ben ik daar naartoe gaan werken. Uiteindelijk heb ik een stuk over feminisme geschreven en een stuk over ecologie. Met het laatste stuk heb ik het gevoel dat ik daar een compleet artikel uit heb kunnen halen. Hier ben ik dan ook het meest tevreden over.

Wat ging goed
Tijdens Nimbin is er heel veel ruimte geweest om te onderzoeken, met mensen te praten en jezelf te ontwikkelen. Ik heb zelf het gevoel dat ik binnen het traject grote stappen heb gezet. Niet alleen met het uit mijn comfortzone komen, maar ook met betrekking tot het schrijven. Ik heb het meeste geleerd van het herschrijven van mijn laatste artikelen omdat ik daar flink aan de slag ben gegaan met sorteren. Ik ben iemand die erg veel van feiten en weetjes houdt, maar ik wil daar nog wel eens in verzanden als ik schrijf. Door de artikelen te herschrijven, door kritisch te zijn en door te schrappen heb ik mijn punt veel duidelijker weten te brengen. Mijn stukken zijn daar aanzienlijk sterker door geworden, in mijn optiek.

Wat kon beter
In het begin van Nimbin was ik een stuk minder kritisch op mijzelf dan dat ik op het einde was. Nu zie ik dit als een gemiste kans. Als ik vanaf het begin af aan mijn stukken had behandelt zoals ik dat de laatste vijf weken heb gedaan, had ik wellicht iets minder geschreven, maar dan was de kwaliteit hoger geweest. Ik moet nog een goede balans tussen deze twee vinden. Dat zal dan ook mijn leerdoel voor het volgend jaar zijn. Ik wil in een aanzienlijke tijd artikelen van goede kwaliteit kunnen leveren.

Wat neem ik mee
Nu ik Nimbin afsluit realiseer ik me dat ik een hoop mee neem. Mooie herinneringen, nieuwe vrienden en andere inzichten. Ik ben gewend om veel sneller mensen te benaderen. Niet alleen voor extra informatie, maar ook om mee samen te werken. Ik neem dus niet alleen de ervaringen met betrekking tot mijn leerdoelen mee, maar ook de hele houding die zo bij Nimbin past.
Hieronder volgt een korte samenvatting van mijn artikelen zoals deze op de website staan (van nieuw naar oud).

Bronnenlijst:
Een lijst met alle literatuur, video’s en websites die ik tijdens de Nimbin periode tot me heb genomen.

Geld belangrijker dan frisse lucht:
Een artikel waarbij de economische belangen tegenover de ecologische belangen worden gezet.

De bieb spreekt boekdelen:
Een sfeerverslag n.a.v. het antropologisch onderzoek.

Feminisme anno 2016, zeiken of broodnodig?
Een artikel waarbij de derde feministische golf onder de loep wordt genomen.

Waarom Orlando mij zo raakt
Een column n.a.v. de shooting in Orlando.

Het start-up avontuur
Een inzicht in de start-up waar ik momenteel mee bezig ben.

Mentoraat
Een verslag van het mentoraatprogramma van de NVJ, dat ik tijdens deze periode heb doorlopen.

Waar je gaat, daar ben je.
Een portret van Ender Kulan, een man die aan mediteren doet. Het videoportret heb ik samen met Anouk Slot gemaakt. De tekst van het artikel heb ik geschreven.

Ein volk!, ein reicht!, ein person…
Een portret van Leni Riefenstahl.

Thomas Verbogt
Een stuk waarin verschillende tips van Thomas Verbogt worden besproken. Dit was n.a.v. zijn bezoek aan de FHJ.

Burgertop sociaal 013
Een verslag van de Burgertop sociaal 013. Dit verslag heb ik samen met Jacco Eikenaar en Rhianne Janssen gemaakt. De website (zie link) en tekst zijn door Jacco geschreven. Rhianne, Jacco en ik hebben ons op de foto’s en op het filmen gericht. Het editen heb ik gedaan, maar de eind-edit hebben we gezamenlijk verwerkt.

The past letting go of me
Een persoonlijk stuk waarin ik non-fictie ervaringen verwerk in een fictieve tekst.

Dit wist je nog niet over deze bekende tools
Een artikel voor Tech en Tools dat zich richt op de drie meest gebruikte datatools. Dit stuk is geschreven n.a.v. verschillende lezingen in Perugia.

Je publiek: een bron van experts
Een artikel voor de mediaredactie. Hierin wordt ingegaan op crowdsourching en het nut daarvan. Dit stuk is geschreven n.a.v. een lezing in Perugia.

Gelijkheid op de werkvloer
Een artikel over ongelijkheid op de werkvloer binnen de journalistiek. Hiervoor heb ik onder andere met Madhulika Sikka gesproken, op het International Journalism Festival in Perugia.

Perugia wakes up
Een korte video-impressie van de stad Perugia in de ochtend.

Lekker
Een persoonlijk stuk over een voorval dat die dag plaats vond.

Teruggeven aan de natuur
Een artikel over het natuurreservaat Surae en waarom we dit in Nederland vaker moeten doen.

Why these attacks failed
Een artikel n.a.v. de terroristische aanvallen in Brussel. Ik ben hier alleen aanwezig geweest, dus zowel de audio, foto’s en tekst zijn van mijn hand.

Je suis sick
Een video waarbij ik een persoonlijke impressie van mijn reactie op de terroristische aanval in Brussel geef.

Nimbin
Een (getekende) schets van wat Nimbin in kan houden.

My view from somewhere II
Een artikel over vrijheid, verdeling van macht en het moreel kompas.

Bibliothecaris van de toekomst
Een filmpje over de bibliotheek van de toekomst. Dit stuk ging gepaard met een presentatie in de Proeverij in de Tilburgse spoorzonne. Het filmpje en de presentatie zijn in samenwerking gemaakt met Riffy Bol, Jacco Eikenaar en Bram Steijns.

My view from somewhere
Een persoonlijk stuk over hoe mijn ideale samenleving eruit zou zien, wat we daar voor nodig hebben en wat het grootste verschil zal zijn met onze huidige samenleving.

Playfull arts
Afbeeldingen van de brainstorm tijdens playfull arts.

Ghosttours: ongemerkt leren
Een artikel waarbij een alternatieve vorm van educatie afgewogen wordt tegen ons huidige systeem.

De straatmissionaris
Een persoonlijk stuk over aangesproken worden op straat.

Wat is een stad
Een stuk waarin ik mijn persoonlijke definitie van een stad neerschets.

Recept: journalist
Een recept n.a.v. de workshop ‘out of the box denken’ van Karel van den Berg.

Park Spoor Noord
Een impressie van deze wijk in Antwerpen. Dit stuk is met behulp van Stan Hamacher tot stand gekomen. Hij heeft de audio gedaan, ik de foto’s. Ieder hebben we ons eigen stuk geschreven.

Antropologische blik
Een impressie van mijn eerste aanraking met antropologie.

Objectieve kunstzinnigheid
Een stuk waarbij ik objectiviteit bevraag.

Geef een reactie

