De bieb spreekt boekdelen

De bibliotheek van Tilburg heeft als doelstelling om mensen van kennis te voorzien en een actieve maatschappelijke rol in de samenleving te spelen. Zij biedt daarom niet alleen boeken en audiovisuele producties aan, maar organiseert ook verschillende activiteiten zoals cursussen en lezingen. Op deze manier moet de bieb een plek zijn die de Tilburgse samenleving afspiegelt en waar mensen naar toe gaan om zichzelf te verrijken. Zijn ze daar ook succesvol in?

Meters en meters aan eeuwenoude boeken, slechte romannetjes en reisgidsen. Oude dames die niets beters te doen hebben. Een strenge juffrouw die sist dat je stil moet zijn. De geur van vergeelde pagina’s en zweet. Dat is hoe veel mensen zich de bibliotheek herinneren. Gelukkig is er door de jaren heen heel wat veranderd.

Huiselijke sfeer
Zodra je door de grote draaideur stapt komen de kleuren je tegemoet. Rood met geel, oranje met wit, groen met blauw. Surveillanten lachen vriendelijk en de vrouw achter de infobalie knikt je toe. Het geluid van koffiekopjes, gesprekken en gelach vullen de ruimte. Het leescafé draait op volle toeren. De wet van absolute stilte heerst hier niet.

IMG_8855
Twee dames kijken bij boeken die net terug zijn

Om het de bezoekers makkelijk te maken is de bibliotheek ingedeeld in categorieën. Op de begane grond zit de kinderafdeling en het leescafé. Daarnaast staan hier de kranten, magazines en geretourneerde boeken. Een verdieping hoger staan de romans, studieboeken, hobbyboeken. Daar is ook de audiovisuele,- en jongerenafdeling en aan de andere kant de collecties en geschiedenisboeken. Er is ook een digilab waar bezoekers bestanden kunnen uitprinten, zowel 2D als 3D. Daarmee stapt de bieb een wereld van vernieuwing in.

De afdelingen zijn makkelijk herkenbaar door hun eigen kleuren en grote kolommen waar het onderwerp op staat. Verdwalen is daarmee verleden tijd. Bezoekers lijken dit erg te waarderen. De meeste lopen doelgericht naar een afdeling om daar eens rond te neuzen.

Door het hele pand heen staan tafeltjes en banken die als werkplek gebruikt kunnen worden, of juist om even lekker te ontspannen. Er hangen kunstwerken aan de muur en er heerst een sfeer van productiviteit. De gesprekken verweven zich samen tot een mooi bedje van white noise. Overal zitten mensen te werken, studeren of debatteren. Een Turkse man en vrouw krijgen les in de Nederlandse taal terwijl een jongetje samen met zijn moeder een prentenboek doorkijkt. Ondertussen voert een jonge vrouw een telefoongesprek. Niemand die er van opkijkt.

IMG_8877
Door het hele pand heen zijn werkplekken  

De bezoekers
De bibliotheek is een bruisende locatie waar mensen van alle leeftijden, culturen en achtergronden naar toe komen. Er is geen doorsnee bibliotheekbezoeker. De bieb komt daarmee heel dicht bij de doelstelling om een afspiegeling van de samenleving te zijn.

Op grond van het geslacht zijn er wel een aantal minimale verschillen die na een langere tijd opvallen. De bibliotheek wordt nog wel eens gezien als een ‘vrouwendingetje’, terwijl het aantal mannen dat binnenkomt net iets hoger ligt. Toch valt het te verklaren. Mannen verblijven namelijk korter in bieb en gaan doelgerichter te werk. Vrouwen snuffelen liever.

meting dag 2
Het aantal mannen wat binnen een uur binnenkomt ligt hoger, maar in verhouding vertrekt er ook een groter percentage 

Visueel
Mannen en vrouwen bewegen zich geruisloos tussen de boekenkasten heen. Met geconcentreerde blikken speuren ze stuk voor stuk de titels af. Zit er iets spannends tussen? Spreekt het me aan? Zodra het antwoord ja is, wordt het desbetreffende boek uit de kast getrokken. Dat is het moment waarop vrouwen en mannen flink lijken te verschillen met elkaar.

Vrouwen:
Zodra een vrouw een boek tegenkomt wat ze mogelijk willen lezen, bekijken ze, op een enkeling na, eerst grondig de kaft. Hoe ziet de opmaak eruit, spreekt het beeld op de voorkant aan, is het aantrekkelijk? Op basis van deze visuele informatie besluiten vrouwen om het boek wel of niet om te draaien. Mocht het positief uitpakken, dan lezen ze de omschrijven op de achterkant. Prikkelt dit, dan wordt er door het boek gebladerd. Op basis van deze indicatoren wordt besloten of een boek wel of niet terug de kast in gaat. In sommige gevallen wordt dit proces zelfs nog eens herhaald voor hetzelfde boek.

Mannen:
Zodra een man een boek uit de kast trekt gaat hij weer doeltreffend te werk. Bijna tweederde van de mannen kijkt direct op de achterkant om de omschrijving door te lezen. Als dit aanspreekt gaat het boek mee, zo niet gaat het terug in de kast. De man kijkt er dan niet meer naar om.

voorkant-achterkant
Bijna alle vrouwen kijken eerst naar de voorkant van de kaft

Wandelpatroon
Naast de kleine verschillen tussen mannen en vrouwen is de bibliotheekbezoeker in drie verschillende groepen in te delen, gebaseerd op het wandelpatroon.

De snuffelaar
De meest opvallende bezoeker in de bieb is de snuffelaar. Deze persoon loopt langs de verschillende afdelingen en stopt hier en daar om eens te kijken wat voor boeken er in de kasten staan. Opvallend hieraan is dat de snuffelaar sommige plekken wel twee of drie maal kan passeren. Hij lijkt niet opzoek te zijn naar een specifiek boek, maar laat zich verleiden om hier en daar een exemplaar uit de kast te pakken.

bezoeker 1
De wandelroute van een snuffelaar


Bewuste bezoeker
Lijnrecht tegenover de snuffelaar staat de bewuste bezoeker. Deze weet heel goed welk boek hij wil lezen en komt voor niets anders. Misschien moet er wel even gezocht worden, maar het principe van de bewuste bezoeker is naar binnen, boek halen en weer naar buiten.

 

 

bezoeker 2
De wandelroute van een bewuste bezoeker

Ongeveer
Tussen de bewuste bezoeker en de snuffelaar zit de bezoeker die ongeveer weet wat hij wil, maar nog niet een specifiek boek heeft uitgekozen. Deze drentelt vaak rond in een specifieke categorie. Ze nemen de tijd om verschillende boeken door te kijken, maar bewegen zich haast niet naar de andere afdelingen tenzij het is om zich te oriënteren.

 

bezoeker 3
De wandelroute va een ongeveer bezoeker

Klant is koning
Bij de infobalie komen per dag honderden vragen binnen. Toch is er een verschil tussen de infobalie op de begane grond en de eerste verdieping. Waar beneden vooral vragen over abonnementen en reserveringen gesteld worden, willen de mensen boven graag weten waar ze specifieke boeken kunnen vinden, hoe de printer werkt. Alle vragen worden vriendelijk beantwoord totdat de klant tevreden is.

Het is duidelijk dat bibliotheek Midden-Brabant de klant op de eerste plek zet. Dit blijkt niet alleen uit de afhandeling van de vragen, maar ook uit andere facetten. Wanneer een medewerker bezig is en een bezoeker een vraag stelt, dan worden alle werkzaamheden neergelegd zodat de focus volledig bij de klant ligt. Zelfs de surveillanten kunnen op bijna alle vragen antwoord geven. Mochten ze in het ergste geval iets niet weten, dan begeleiden ze de klant naar de persoon die dit wel kan beantwoorden.

De bieb is voor iedereen
De Tilburgse bibliotheek wil een verzamelplek zijn voor kennisverruiming, uitwisseling. Het wil een maatschappelijke rol spelen en voor iedere burger interessante facetten aanbieden. Daar zijn ze in geslaagd. Er is letterlijk voor ieder wat wils. Hierdoor zien we een grote diversiteit in bezoekers en komen verschillende groepen bij elkaar samen. De bibliotheek biedt een podium voor debat en vervult daarmee een belangrijke positie in de maatschappij. Door de bezoekers van de bibliotheek onder de loep te nemen, neem je een kijkje in onze maatschappij. Of het nu mensen zijn die net integreren in de Nederlandse samenleving, de ouderen die twintig boeken in een week verslijten, of jongeren die zich voorbereiden op tentamens, ze kunnen hier allemaal terecht. De bibliotheek is daarmee een thuis voor ons allemaal en dat moeten we koesteren.

Advertenties

Een gedachte over “De bieb spreekt boekdelen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s