Het start-up avontuur

In het begin van dit jaar ben ik samen met een vriendin, Jo Ballard, een Facebookpagina begonnen. Onder de naam Next Gen: let’s science! leveren we verschillende content van wetenschappelijke aard. Wij richten ons hierbij op de jongere doelgroep, waar de oorsprong van onze naam ook ligt. Door een platform te bieden wat veilig, leuk en educatief is hopen we wetenschap aantrekkelijker te maken onder de jongeren.

Onze Facebookpagina staat nu sinds een paar maanden online en de laatste twee maanden hebben we ons gericht op het werven van publiek. Dit zal ons hoofddoel blijven voor de komende maanden, terwijl we aan ons businessplan werken. We blijven echter niet stil zitten.

Weekindeling
In het kader van herkenbaarheid en professionaliteit hebben we besloten om de iedere dag van de week een thema te geven. Dit zal iedere week terugkomen en daardoor continuïteit bieden aan ons publiek. Momenteel werken we aan unieke content die we op zullen slaan in een database. Zo hebben we een aantal dingen ‘op voorraad’ als de thema’s live gaan. De week is momenteel als volgend onderverdeelt:

  • Mystery Monday – Vreemde weetjes die bij het grote publiek onbekend zijn.
  • Tuesday Time Day – Geschiedenisfeitjes van die dag
  • Who’s That Wednesday – Een wetenschapper wordt in de spotlights
  • Thinking Thursday – Podcast waarin vragen van het publiek worden beantwoord
  • Freaky Friday – Rare wetenschappelijke onderzoeken, wetenschappers, lichamelijke weetjes etc.
  • Sea Saturday – Feiten over de oceaan, waterdieren etc.
  • Sunday Star Day – Astronomische feiten


Merchandise
Omdat Next Gen een gratis platform is, dat gratis content levert moesten we opzoek naar een verdienmodel. Daar Jo en ik allebei een grafische achtergrond hebben, was al snel besloten dat wij ons daarbij voornamelijk gaan richten op bijpassende merchandise. Het idee achter de merchandise is dat we aantrekkelijke designs maken die mensen graag willen dragen. Hiermee maken zij dan tevens ook gelijk reclame voor onze site. Hier zijn we momenteel mee aan het testen.

Voor onze merchtest heb ik twee grafische ontwerpen gemaakt. Ik heb een design van Mary Curie en Nikola Tesla gemaakt, die beiden op t-shirts, hoodies en koffiemokken verkrijgbaar zijn. Je kan onze webshop hier bekijken.

Om te zien hoe de merchandise tot stand is gekomen kan je de onderstaande foto’s bekijken.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

En nu?
Het grote avontuur is eigenlijk pas net begonnen. We hebben heel voorzichtig een paar kleine stapjes in de grote wereld gezet, maar er staat ons nog heel veel te wachten. Het belangrijkste waar wij ons nu op richten is het schrijven van ons businessplan en het registreren van Next Gen als een bedrijf. Vooral met dat laatste zijn we redelijk terughoudend omdat we Next Gen eerst willen opbouwen. Desalniettemin willen we wel onze naam geregistreerd hebben staan. De eerste opbrengsten van de merchandise zullen dan ook daar aan besteed worden.

Next Gen belooft nog een heel avontuur te worden, maar ik kijk er erg naar uit.

 

Advertenties

Een gedachte over “Het start-up avontuur

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s