Mentoraat

Samenvatting over het mentoraat
Mentor: Irene van den Berg
Mentee: Maartje Cooijman

Doelstelling:
Over zes maanden wil ik in staat zijn om mijn werk succesvol te pitchen aan de juiste personen. Samen met Irene wil ik bekijken wat voor project(en) bij mij past(sen), dit uitwerken en vervolgens pitchen.

Om dit te kunnen bereiken heb ik echter wel handsvaten nodig. Ik zal mijzelf voldoende moeten voorbereiden op verschillende vlakken. Daarom heb ik een aantal vragen opgesteld, waar ik graag het antwoord op wil vinden.

  • Hoe bepaal je of je artikel goed genoeg is om aan te bieden?
  • Hoe bepaal je daarbij de juiste prijs?
  • Hoe schrijf je een factuur uit? Is daar een KVK-nummer voor nodig?
  • Waar moet je allemaal rekening mee houden?
  • Wat zijn mijn rechten en plichten?
  • Wat moet je naast je artikel nog meer aanleveren en hoe?
  • Hoe vind je de juiste afnemer voor je artikel?
  • Wat komt er eerst, pitchen of schrijven?
  • Hoe pitch je het werk?
  • Wat plaats je allemaal op je website?

Samen met Irene wil ik deze vraagstukken gaan uitzoeken en beantwoorden. Op 20 november hoop ik deze vragen, in dien nodig, nog concreter te maken.

Ontmoeting 1: 20 november
Vandaag hebben Irene en ik uitgebreider gesproken over de plannen en de mogelijkheden binnen de mentoraat. Wij hebben daarin besloten dat we ons volledig gaan richten op het opbouwen van een goede pitch. Aangezien de meeste vragen tijdens het proces beantwoord zullen worden, gaan we die bekijken op het moment dat ze aan de orde komen. Voor hulp bij het schrijven zal ik mij tot school wenden.

Om ons programma succesvol te laten verlopen hebben we samen een stappenplan opgesteld, dat altijd opnieuw kan worden doorlopen. Hier ga ik gebruik van maken om een portfolio op te bouwen

  1. Kies 3 ideeën en werk deze uit
  2. Bepaal welke invalshoek je wilt beschrijven
  3. Bepaal welke bronnen je wilt benaderen
  4. Bepaal aan welke bladen je dit idee kan voorleggen
  5. Werk de pitch uit
  6. Verstuur de pitch naar de juiste persoon.

Het idee:
Werk het idee zo concreet mogelijk uit. Hoe wil je het opbouwen, welke vragen wil je stellen, wat is je invalshoek, etc. Je wilt je verhaal eerst pitchen en dan pas schrijven. Hoe concreter je plan, hoe scherper je pitch.

Afspraak:
Ik werk 3 ideeën zo concreet mogelijk uit en verstuur deze voor 8 december naar Irene. Op 15 december zullen wij elkaar weer zien.

Ontmoeting 2: 15 december

Ik heb Irene 3 ideeën toegestuurd (zie bijlage), waar we samen over gesproken hebben. Om de opzetjes nog beter uit te werken moet ik opzoek gaan naar de actualiteit. Waarom schrijf ik iets nu, wat is het schandaal, wat is de functie van het artikel. Irene heeft me daarnaast per idee ook nog feedback gegeven. Dat zie je hieronder.

bijlage ideeenboom.png
Drie ideeën zijn samengevoegd tot een document.

Idee 1:
Waarom is deze therapie zo populair, en als het zo populair is, wie doen hier aan mee? Kan er een schatting gegeven worden van hoeveel sporters hier deel aan nemen?

Als je een onderzoek vernoemd, wees dan specifiek. Wat voor onderzoek. Noem de naam en de vernoem de onderzoeker.

Wat wordt je invalshoek voor dit verhaal? Wat doet het bijvoorbeeld op langer termijn?

Idee 2:
Waarom nu? Als het nog in onderzoek is, wat is dan de stand van zaken en waarom wil je daar juist nu over vertellen?

Is dit apparaat ook in Nederland te zien?

Wat is het schandaal? Als het leger dit claimt kan het dan nog voor medische doeleinden worden gebruikt?

Scan van tevoren wat hier over geschreven.

Idee 3:
Dit is echt een verhaal waar je naar toe moet.

Voor wat voor bladen zou je dit willen schrijven?

Wat is hier allemaal al over geschreven en wat zou jou verhaal uniek maken?

Afspraak:
Werk de drie ideeën nog secuurder uit. Op 08-02-16 komen we opnieuw samen.

Ontmoeting 3: 08 februari
Vandaag hebben Irene en ik samen de uitgewerkte ideeën besproken. We hebben nogmaals gekeken naar de potentie van ieder verhaal en of het aantrekkelijk zou zijn om het op dit moment te brengen. We hebben al de drie de ideeën naast elkaar gelegd om deze te vergelijken.

Idee 1
Dit kan zowel wetenschappelijk als voor sport geschreven worden. Afhankelijk van het medium kan je een invalshoek kiezen. Je kan wetenschappelijke bronnen aanspreken, maar ook sporters en ervaringsdeskundigen. De tijd is erg aantrekkelijk omdat er dit jaar een aantal grote sportevenement zijn zoals de tour, de olympische spelen etc.

Idee 2
Het laatste wat over dit thema is geschreven komt uit 2013. Dat kan gunstig uitpakken omdat je een update over de situatie kan beschrijven, maar het kan natuurlijk ook inhouden dat er simpelweg niets interessants is gebeurd. Als deze techniek voor het leger gebruikt wordt, ga je dan nog informatie krijgen? Welke bronnen uit Nederland zijn interessant? Helaas is het antwoord daarop heel weinig.

Idee 3
Dit idee is ontzettend leuk, het zo daarnaast geweldig werken voor kinderen. Waarom ben jij echter de aangewezen persoon om dit te schrijven? Waarom niet iemand met meer expertise? Hoe ga je dit verhaal in beeld brengen zonder zelf naar Egypte toe te gaan? Dit verhaal is heel gaaf, maar je moet er voor ter plaatsen zijn. Dit is nu helaas niet mogelijk.

Wij hebben daarbij uiteindelijk besloten dat het eerste idee het meest flexibel is om mee te werken. Je kan dit vanuit verschillende standpunten schrijven en daardoor aan verschillende media aanbieden. Wij gaan dus met dit idee verder.

Op 03-03-2016 komen we wederom samen. Ik maak voor deze dag een lijst van alle mogelijke media. Ik richt me daarbij op de redactie. Wie is de eindredacteur, wie wil je benaderen, wat is de contactinformatie etc. Dit geld voor zowel regionaal als online. Ook specifieke bladen zoals voor bijvoorbeeld het reumafonds worden meegenomen.

 


Ontmoeting 4: 03 maart
Vandaag ben ik bij Irene op het kantoor geweest. Zij heeft mij laten zien waar zij werkt en met wie zij haar werkplaats deelt. Ook heb ik voor vandaag een zo’n uitgebreid mogelijke lijst gemaakt van tijdschriften en kranten in Nederland. Daarbij heb ik ook contactgegevens gezocht om zo een database voor in de toekomst aan te leggen (zie bijlage 2). We hebben deze twee uitwerkingen gecombineerd.

bijlage magazine
Het begin voor een database is gemaakt.

Idee 1: cryotherapie
Dit idee is tweeledig. Het kan ingestoken worden op sport en/of wetenschap. Hier kan je dus verschillende pitches voor schrijven. Welke bladen passen hier het beste bij?

(Wo)Men’s health
Dubben deze bladen verhalen of zijn ze alle twee compleet uniek. Wie kan je hiervoor als bron aanboren?

Zo zit dat
Is dit een verhaal wat bij dit magazine past? Is dit niet meer voor kleinere weetjes.

AD sport
Wie ga je hier als bron gebruiken?

Sigmund (vk)
Hebben zij al eerder over dit soort onderwerpen gesproken?

Irene en ik spreken weer af op 03-05-2016. Ik krijg daarbij de volgende opdracht mee: Profileer de bladen (AD Sport, (wo)men’s health en Sigmund). Zoek uit hoe de redactie er uit ziet en wie je moet hebben om je pitch naar te sturen. Bedenk daarbij per blad wat je invalshoek wordt en welk standpunt je aanneemt.

Ontmoeting 5: 03 mei
Irene heeft samen met mij de profilering van de drie verschillende bladen doorgenomen. Daarnaast hebben we per blad de invalshoek duidelijk besproken. Op basis van deze informatie zal ik namelijk mijn pitch gaan schrijven. Wij hebben de onderstaande invalshoeken vastgesteld.

(Wo)Men’s Health
Dit blad is gericht op mensen die voornamelijk fitnessen en bodybuilden. Zij zoeken naar verschillende technieken om zo vaak mogelijk te kunnen trainen en zo snel mogelijk te kunnen herstellen. Van cryotherapie is bekend dat het spierherstel sneller is, waar deze bodybuilders dus profijt van kunnen hebben. Het is interessant om met een bodybuilder op hoog niveau te spreken over cryotherapie en wellicht een sessie uit te proberen.

bijlage profilering
Ieder blad is uitgebreid geprofileerd.


AD Sport

AD Sport plaats regelmatig portretten van bekende sporters. Zij worden dan geïnterviewd over een bepaalde trainer of techniek. Dit onderwerp past prima bij AD Sport wanneer het door een bekende sporter verteld wordt. Waarom doet deze sporter aan cryotherapie en welke voordelen haalt hij eruit. Wat vindt hij ervan dat medici niet perse voorstander zijn, maar juist zeggen dat de therapie schade aan kan brengen?

Sigmund
Deze bijlage van de Volkskrant richt zich wel vaak op wetenschappelijke onderwerpen. Er wordt vanuit gegaan dat de lezer een bepaalde kennis heeft, maar meer verdieping zoekt. Voor dit onderwerp is het dan ook interessant om een bron te zoeken die de lichamelijke effecten van cryotherapie kan uitleggen. Daarnaast kan er beschreven worden welke onderzoeken er plaats vinden en voor wie cryotherapie wel en niet interessant is. Zo hebben reumapatiënten er aanzienlijk veel baadt bij, maar zit het niet in het ziekenfonds. De vraag is natuurlijk: waarom niet?

Irene en ik hebben afgesproken dat ik aan de hand van deze informatie de pitchbrieven ga schrijven. Deze behandelen wij vervolgens per mail tot ze goed genoeg aangescherpt zijn om te worden verzonden.

Een gedachte over “Mentoraat

Geef een reactie

