Waar je gaat, daar ben je

Ender Kulan (33) houdt zich sinds vijf jaar bezig met meditatie. Door het toepassen van ademhalingstechnieken en ontspanning krijgt hij meer grip op zijn dagelijkse leven. Waar hij voorheen door ADHD werd beperkt, kan hij nu de rust en het overzicht bewaren. Ender vertelt over de positieve invloed van het nietsdoen:

Wat kan je ons vertellen over meditatie?
Meditatie wordt steeds populairder in de westerse wereld. Veel mensen hebben er wel eens van gehoord en herkennen het al een beetje. Het wordt in films en reclames gebruikt, maar het is vaak niet duidelijk wat het precies is. Je kan er een heel lang verhaal over houden, maar ik heb er een kort verhaal over: het is eigenlijk een hele geconcentreerde ademhalingsoefening. Daarmee oefen je je aandacht en je concentratievermogen.

Hoe ben je terechtgekomen bij het mediteren?
Ik heb zelf een diagnose ADHD. Ik las dat daar onderzoeken en trials meelopen om meditatie als vervanging van medicatie bij hele jongen kinderen aan te leren en dat het heel positief uitpakt. Dus daar is mijn interesse wel een klein beetje getriggerd. De eerste klik die ik er mee had was vanuit de mindfulness. Dat is het westerse sausje over meditatie heen, de westerse methodiek. Je ziet dan eens een open huis van het Zenhuis en boekjes her en der. Je komt mensen tegen die het al doen, die vertellen wat voor een impact het op hen heeft. Zodoende is mijn interesse ontstaan.

Wat is precies het verschil tussen mindfulness en mediteren?
Mediteren is het uitvoeren van de meditatieoefening, het kweken van aandacht, dus echt de oefening als het ware. Mindfulness hebben ze breder gemaakt. Het meer bewustzijn creëren, meer in tune met je eigen lichaam en geest raken, het is meer een complete leer.

Hoe reageren mensen als je ze vertelt dat je mediteert?
“Oh! Dat kan ik niet! Oh man toch, dan word ik helemaal gek.” Ja, dat dacht ik eerst ook en ik kan het ook.

Vond je het in het begin moeilijk om er de tijd voor te nemen?
Ik vind het nog steeds moeilijk om er de tijd voor te nemen. Ik vind het helemaal niet leuk om te doen eigenlijk, als ik heel eerlijk ben. Ik vind het heel confronterend aan de ene kant. Ik moet mezelf forceren om het te doen. Net als dat veel mensen zichzelf echt naar die sportschool moeten slepen, heb ik dat met mediteren. Naar de sportschool gaan vind ik makkelijker om te doen. Het grappige is dat je soms wel eens iets leest over meditatief sporten. Het gaat er dan om dat je jouw volle aandacht bij de oefening houdt, dat je niet bezig bent met muziek luisteren of hoe zwaar het gewicht is dat je aan het tillen bent, maar met de meeste concentratie en focus die je kan opbrengen die beweging uit voert.

Was je niet bang om ‘lui’ te zijn?
Ik vind het absoluut niet lui zijn. Als je niets doet is het een ander verhaal, maar je bent juist heel geconcentreerd bezig. Ik weet nog dat ik na de eerste cursus terugkwam op het werk en veel productiever was. Dat kwam puur door de concentratie. Dat is de oefening natuurlijk ook, je oefent je concentratievermogen.

Is dat de toevoeging van meditatie aan jou leven?
Ja. Het zorgt ervoor dat ik af en toe uit mijn eigen hoofd kan stappen, uit de wervelwind die daar constant raast. Of dat, terwijl ik in die wervelwind zit, niet zelf de wervelwind wordt.

Wat voor tip wil je meegeven aan iemand die begint met meditatie?
Vind een rustige plek. Je moet het jezelf niet te moeilijk maken door in een hele rumoerige drukke plaats te mediteren. Tegelijkertijd is het ook zo dat sommige mensen supersnel afgeleid raken en de oefening is juist dat de geluiden van buitenaf er bij horen. Dat zou jouw oefening niet verstoren tenzij je het laat verstoren. Registreer het, accepteer het en ga door. Raak je afgeleid? Begin weer overnieuw.

Een gedachte over “Waar je gaat, daar ben je

Geef een reactie

