JE PUBLIEK: EEN BRON VAN EXPERTS

Je herkent het vast wel als journalist: met onze blik gericht op publicatie en succes vergeten we al snel voor wie wij schrijven. Journalistiek is voor het volk. Crowdsourcing is een manier om het publiek erbij te betrekken.

Met crowdsourching maak je de lezer of kijker actief onderdeel van je verhaal. Lezers kunnen zelf data opsturen naar journalisten, die het gebruiken in hun onderzoek. Door deze schat aan informatie krijgen journalisten inzicht in situaties die voorheen onderbelicht bleven.

Daniel Drepper, een Duitse onderzoeksjournalist, is groot voorstander van crowdsourching. Hij werkt aan een onderzoek naar verschillende verzorgingstehuizen in zijn land en roept het publiek mee te denken. Hij doet dit omdat hij zich realiseert dat er een hoop onbekende experts zijn die meer kennis hebben dan hijzelf.

Hoe bereik je dat publiek?
Crowdsourcing functioneert niet alleen als een brug tussen de journalist en het publiek, maar geeft ook nog eens extra mogelijkheden om bronnen te raadplegen waar je anders nooit bij terecht was gekomen. Maar hoe overtuig je jouw publiek om klokkenluider te worden of (persoonlijke) data in te sturen? Hoe bereik je dit publiek überhaupt?

Volgens Drepper zit de kunst hem vooral in specifiek zijn. Op het moment dat je een onderwerp hebt dat je graag wilt onderzoeken raadt hij aan om een scherpe vraag te formuleren en te onderzoeken wat er al over is geschreven en als het nodig is, stel je je vraag bij. Dan ga met mensen praten.

Het stellen van gerichte vragen kun je doen op sociale media en binnen je netwerk, maar je kunt ook een eigen platform creëren. Dat is wat journaliste Rosy Battaglia uit Italië heeft gedaan nadat zij erachter kwam dat de nummers die de overheid opgaf over asbestlocaties niet klopten.

Dankzij een openbare crowdmap en een platform waar mensen op konden inloggen en informatie konden achterlaten werd ontdekt dat er niet 36.000 maar ruim 300.000 locaties waren waar asbest nog wordt gebruikt. Via datzelfde platform werd ook duidelijk dat er zo’n 4.000 zieke mensen zijn waar er jaarlijks nog een groot aantal van overlijden.

Haar verhaal werd opgepikt door Wired en momenteel werkt de overheid zelf ook mee aan de bestrijding van het probleem door zo open en transparant mogelijk te zijn naar de media toe.

Vertrouwen winnen
Het verhaal van Battaglia was zo’n groot succes omdat het iedereen aangaat, maar dat het onderwerp door de overheid niet serieus werd genomen. Door het platform te bouwen, dat ruim drie jaar duurde, heeft Battaglia het vertrouwen van haar publiek weten te winnen en stroomden de meldingen binnen. Samen met haar team heeft Battaglia alle meldingen handmatig gecontroleerd. Zij heeft haar publiek gestimuleerd om met elkaar in gesprek te gaan op sociale media, maar heeft dat ook nauwkeurig bijgehouden. Zodra onjuistheden werden verkondigd greep ze gelijk in waardoor het gesprek helder en open kon blijven en nieuwe informatie kon bovendrijven.

Battaglia koos tijdens dit project, dat nog steeds loopt, studenten uit die regio inzetten die de grote hoeveelheid claims checkten. Zij bezochten de locaties en spraken daar met inwoners, het gemeentebestuur en slachtoffers. De studenten konden op deze manier veilig kennis maken met de onderzoeksjournalist terwijl Battaglia sneller verwerkte cijfers binnenkreeg. De nieuwe informatie deelde Battaglia vervolgens op haar platform en sociale media waardoor het publiek hier ook toegang tot kreeg.

Crowdsourching kan dus een hele mooie bron van informatie zijn. Wanneer je jouw publiek laat merken dat hun input van belang is en je serieus omgaat met de informatie die ze jouw verstrekken zullen zij je sneller weten te vinden.

Gepost op: mediaredactie

Advertenties

Een gedachte over “JE PUBLIEK: EEN BRON VAN EXPERTS

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s