DIT WIST JE NOG NIET OVER DEZE BEKENDE TOOLS

Het zal je enige moeite kosten een journalist te vinden die niet gehoord heeft van YouTube, Google en IFTTT. Maar je kunt er als journalist meer mee dan je denkt. 

IFTTT
Wanneer je aan de slag wilt met datajournalistiek is If This Than That  (IFTTT) een handige tool. Met IFTTT kun  je al je sociale media aan elkaar linken. Dat houdt in dat als je een bericht plaatst het gelijk op je FacebookTwitterTumblr en andere netwerken verschijnt.

Met de tool kun je ook data verzamelen. Dit kan per regio of op trefwoord en je kunt dat per platform instellen. Zo kun je bijvoorbeeld alle foto’s die in Tilburg openbaar op Instagram worden geplaatst verzamelen. Uiteraard kan dit ook met andere data, waardoor het programma veel mogelijkheden biedt aan datajournalisten. Je data wordt verzameld in een datasheet die je vervolgens kunt exporteren.

YouTube
Per dag worden op YouTube meer dan 4 miljard filmpjes afgespeeld waarvan volgens journalist Elisabetta Tola, ruim 1,3 miljard nieuwsgerelateerd. YouTube biedt journalisten dus een groot podium. Daar houden ze rekening mee.

Zo is Youtube Newswire ontwikkeld, voor geverifieerd nieuws, en bestaat er de mogelijkheid om een eigen pagina aan te maken die is voorzien van verschillende afspeellijsten. Ideaal voor een journalist of nieuwsredactie die verschillende topics hanteert, zoals het Midden-Oosten of de Panama Papers.

Ook is er Youtube for Creators waarmee je verschillende tutorials kunt volgen, tips and tricks kunt doorlezen en met andere creators kunt praten. Je leert zo je pagina zo optimaal mogelijk te benutten, door bijvoorbeeld het aanmaken van een welkomvideo of het gebruiken van tags, waardoor je meer bezoekers aantrekt.

Google+
Met Google+ kun je je contacten bijhouden.  Met dit netwerken kun je op basis van interesses zogenaamde kringen maken. Hierdoor kun je dus jouw content gericht bij het juiste publiek plaatsen.

Google+ en Youtube zijn geïntegreerd waardoor je beide platformen tegelijkertijd kan gebruiken. Via Google+ kun je een Hangout On Air opzetten waarbij je live verslag kunt doen van een event, of live een interview met iemand houdt.

Het mooie is: het publiek kan zelf meedoen via een chat. Ook kun je andere mensen op andere locaties laten deelnemen, waarbij jij als moderator de controle houdt over wie er te horen en te zien is. Je kunt de Hangout van tevoren opzetten, publiek uitnodigen en je event via sociale media aankondigen. Jouw Hangout wordt daarna automatisch op YouTube geplaatst.
Geplaatst op: Tech en Tools

Advertisements

Een gedachte over “DIT WIST JE NOG NIET OVER DEZE BEKENDE TOOLS

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s