De straatmissionaris

“Mevrouw, mag ik u wat vragen?”

“Dat mag u zeer zeker.”

“Wat denkt u? Bestaat er nog een God?”

Deze vraag kreeg ik mij gisteren voorgelegd door een oudere heer. Terwijl ik mijzelf door een opengebroken straat in Den Bosch manoeuvreerde maakte ik oogcontact met deze beste meneer en dat bleek voldoende aanmoediging. We hadden samen een prettig en respectvol gesprek. Aan het einde liep ik weg met een foldertje en de vraag waarom ik?

Het fascineert mij enorm, zeker aangezien het mij vaker is overkomen. Wat drijft iemand om een ander aan te spreken en een gesprek over het geloof te beginnen? Hoe kiezen ze die persoon uit? Is dat random, iedereen die ze tegen komen of horen ze een stemmetje in hun hoofd dat zegt die daar! Die ziet er uit alsof ze verlossing nodig heeft. Misschien spreken ze me wel aan omdat ik een aardig gezicht heb, nooit haast vertoon of enorm klein ben.

Een nieuwe studie van onderzoekers aan het Wellesly College en de Universiteit van Kansas toont aan dat mensen zo geprogrammeerd zijn dat ze andere aanspreken die overeenkomsten met zichzelf tonen. Zij brachten hun bevindingen naar buiten in het magazine Journal of Personality and Social Psychology. Zij beschreven in hun artikel onder andere dat overeenkomsten belangrijk zijn voor een eerste gesprek en de manier waarop deze verloopt.

Wat hebben een man van in de 70 en een vrouw van in de 20 met elkaar gemeen, behalve dat ze in dezelfde straat lopen op het zelfde moment?

Als allereerste stonden we, blijkbaar, beide open voor het gesprek. Van tevoren was er oogcontact waarbij geen van beide partijen geïntimideerd werd en er was spraken van wederzijds respect. Ik was toegankelijk genoeg om aangesproken te worden door deze beste meneer en hij was toegankelijk genoeg voor mij om zijn vragen te beantwoorden. Waar dat toegankelijke precies in zat… ik weet het nog steeds niet.

 

Een gedachte over “De straatmissionaris

Geef een reactie

